Sajnos sokan beleesnek abba a helyzetbe, hogy hiába csináltatnak egy fantasztikusan kinéző weboldalt, mégsem hozza azokat a számokat, amit szeretnének. (Nem hoz annyi ügyfelet, vagy megrendelést.) Ezzel szemben másoknál pedig azt látni, hogy sokkal rondább oldalakkal csak úgy ömlesztik az új ügyfeleket vagy vásárlásokat a céghez. Miért van ez? Azért, mert az online világban minden a mikro-elköteleződésekre épül.
Ha ezt jól használod, akkor nem kell, hogy a tiéd legyen a világ legjobb weboldala és nem kell, hogy a világ legjobb facebook/google/stb. szakemberével dolgozz együtt. Viszont ez fordítva is igaz: hiába a tiéd a legjobb weboldal vagy a facebook leghozzáértőbb embere, ha nem használsz mikro-elköteleződéseket. (
Tartalomjegyzék:
- Mit jelent az a szó, hogy mikro-elköteleződés?
- Hogyan működik? (pszichológiai háttér)
- Hol használjuk a mikro-elköteleződéseket?
- Záró gondolatok
Mit jelent az a szó, hogy mikro-elköteleződés?
A mikro-elköteleződés azt jelenti, hogy valaki egy kis döntést hoz meg. Egy apróságot. Ezzel a mindennapi életben bárhol találkozhatsz. Megkóstolom az új péksüteményt a pékségben. Ez egy mikro-elköteleződés. Véleményt írok egy termékről, amit rendeltem. Ez egy mikro-elköteleződés. Feliratkozom valakinek a podcast-ére. Ez szintén egy mikro-elköteleződés. De még az is, hogy ezt a cikket olvasod, hiszen rám szánsz az idődből! 🙂 Köszönöm szépen!
Ebből láthatod, hogy minden kis döntés + a hozzá tartozó cselekedet takarja a mikro-elköteleződés.
Hogyan működik? (pszichológiai háttér)
Teljesen pszichológia (de ne izgulj, a szakszavakat kihagyom belőle). Minden kis döntésünkkel elköteleződünk annak az irányába. Ez azért van, mert következetesek akarunk lenni magunkkal szemben. Hiszen ha egyszer úgy döntöttem, hogy rászánom az időt valamire. (elolvasok valamit, megnézek valamit, feliratkozom valamire, meghallgatok valamit, veszek valamit, stb.) akkor az biztos, hogy jó! Hiszen ha nem lenne az, akkor miért szánnám rá az időt, vagy éppen miért venném meg azt-az adott dolgot?
Te jártál már úgy, hogy megvettél valamit, végül ahogy használtad kiderült, hogy nem az igazi, de konkrétan magadban “védted” a terméket, hogy: “…oké, de végül is azért mégis csak jó, mert…” Én már jártam így és még sokan rajtam kívül. Ez pontosan ezért van.
Egy kis értékesítési sztori
A mai napig használják az értékesítésben azt a “trükköt”, hogy mielőtt valaki el akarna adni neked valamit, kér egy kisebb szívességet. Pl.: kölcsönkéri a tolladat. Ez is ezen az elven alapul. Kölcsön adod neki a tolladat, tehát szívességet tettél neki; de csak úgy random embereknek nem teszünk szívességet, csak azoknak, akiket kedvelünk és a barátaink; mivel neki szívességet tettünk ezért kedveljük, vagy a barátunk.
Az agyban ez a kis folyamat játszódik le. És voala: egyből máshogy állsz majd ahhoz, amit utána mondani akar.
De visszatérve a fő vonalhoz. Ebből láthatod, hogy ha minél több mikro-elköteleződés van egy folyamatban, annál jobban előjön a következetesség érzése és annál jobban elkezdjük magunknak azokat a dolgokat/infókat keresni, amik miatt megbízunk az adott emberben vagy cégben.
Tehát: ha nincsenek mikro -elköteleződések, akkor még bizalmatlanok vagyunk és azt keressük, hogy mi az “átverés”, hol az “apró betűs rész”. Tehát azt, hogy “miért ne vegyük meg”. De ilyen kisebb elköteleződések után már azokat a dolgokat keressük (és vesszük) észre, ami miatt megbízhatok az adott emberben/cégben és ami alátámasztja azt, hogy megvásároljam az adott dolgot.
Éppen ezért van az, hogy hiába van fantasztikusan összerakott design díj nyertes weboldala valakinek, de mégsem hozza a megrendeléseket. Mert nem a weboldal fogja ezt elérni, hanem a mikro-elköteleződések! (És ha kíváncsi vagy arra, hogy a mikro-elköteleződéseken kívül mi kell még egy jól működő weboldalhoz, akkor kattints ide és lesd meg róla a cikket!)
Hol használjuk a mikro-elköteleződéseket?
Mindenhol! Ez egy teljesen természetes folyamat az embereknek, mert így működünk, de amikor a saját üzletünkről van szó, valahogy ezt nem vesszük figyelembe.
Azt viszont fontos tudni, hogy vannak erősebb és gyengébb elköteleződések. És egyértelműen a gyengébbtől haladunk az erősebbek felé. Hiszen kisebb döntés belehallgatni egy podcast-be, mint megvásárolni az adott ember kurzusát.
Itt felsorolok pár dolgot, ami az online világba mikro-elköteleződés.
Gyengébbek:
- cikk olvasása
- poszt olvasása
- podcast hallgatás
- videó megnézés
- oldal követése
- lájkolás
- hozzászólás
- megosztás
- stb.
Látod, hogy mind valamilyen interakció. Ezen felül pedig nem vesz el sok időt és nem nagy döntés, hiszen mind abszolút ingyenes és egyszerű dolog. Csak rákattintok és csinálom is.
Közepes:
- e-mailek visszatérő olvasása
- posztok folyamatos olvasása
- (minden ami visszatérő tevékenység)
- hírlevél feliratkozás
- podcast feliratkozás
- ingyenes anyagra (csalira) feliratkozás
- (Tehát olyan űrlap kitöltés, ami ingyenes és kevés adatot kell megadni)
- stb.
Egy Lead Magnetre (csalira) feliratkozás már egy közepesen erős elköteleződés, hiszen itt már adatokat is ad meg magáról. De bármilyen űrlap kitöltésére igaz ez. (Ezért működik nehezen, ha pl.: egy hatalmas ajánlatkérő űrlapod van csak az oldalon.)
Erős:
- Bármilyen termék megvásárlása (akkor is ha csak a belépő terméket veszi meg 1.500 Ft-ért)
- Előfizetés
- Visszatérő vásárlás
- Vélemény írás
- Konzultációra jelentkezés
- stb.
Ebből is látszik, hogy miért nehéz dolog, ha valaki pl.: ingyenes konzultációt “hirdet” az oldalán. Ha én még nem ismerlek, akkor messze vagyok attól, hogy -akár ingyenesen is- jelentkezzek hozzád.
Záró gondolatok
Ebből már láthatod, hogy miért is olyan fontosak a mikro-elköteleződések és hogyan használhatod őket. Nem véletlenül működnek olyan jól az Értékesítés Tölcsérek, hiszen azok 100%-ban erre építenek. (Ha érdekel, akkor az értékesítési tölcsérekről ide kattintva találsz egy alapozó cikket)
Gondold át azt, hogy hogyan tudnál a lehető legtöbb mikro-elköteleződést berakni úgy a folyamataidba/online rendszeredbe, hogy a lehető legtöbb VEZETETT mikro-elköteleződés legyen benne.
A vezetett mikro-elköteleződés azt jelenti, hogy egy adott lépésnél mindig tudod, hogy mi a következő lépés (egy picivel nagyobb elköteleződés) amit elvársz az adott embertől. (Megj.: az értékesítési tölcsérek gyakorlatilag ezt csinálják. Végigvezetik az embereket a mikro-elköteleződéseken addig, hogy végül ők maguk akarnak vásárolni)